Blog besøg:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    danish flag english flag german-flag french flag

Besøg i alt

Google+ profil: 450.244 visninger.                                                                                 
Besøg Louises YouTube profil:
youtube.com/c/louisebuggelaermann
Günter Wewel - O wie will ich triumphieren
(Mozart, Entführung aus dem Serail) 1994



rsz 1rsz 1rsz cicero 0215 seite 001 1267686 r707   
Forlaget Amadeo/Webshop

   rsz 1rsz 1rsz cicero 0215 seite 001 1267686 r707

author-louise-bugge-laermann.blogspot.com                                                                                                 Anmeldelser m.m.: www.forlaget-amadeo.com

Tilmeld dig vores nyhedsbrev                                                                       Instagramikon      Goodreadsikon      yahoobuzzsymbol      googleplusikon      Stumbleuponikon      Newsvineikon      Tumblrikon      Deliciousikon      Twitterikon      Facebookikon      Pinterestikon      Youtubeikon      RedditIkon      Email-Icon
Kør ned for at læse teksterne                                                                                                                                                                                                       Vi arbejder på resten



Saint Sulpice
test test

Mozarts mor, Anna Maria Walburga, f. Pertl, døde 3. Juli 1778,
og blev bisat fra Saint Sulpice, men hvor er hendes grav?

Cavaillé-Coll-orglet er fra 1862.
klik her for at høre resten


                                                                                                                               skrmbillede 2014-05-23 kl. 11.38.02 skrmbillede 2014-05-23 kl. 11.38.11                        skrmbillede 2015-03-30 kl. 15.08.29

Er billedet af Constance som 78-årig bare ”En eller anden tante?” .




                      Til kulturredaktionen på Berlingske Tidende.   
   
Er billedet af Constance som 78-årig bare 
”EN ELLER ANDEN TANTE?”























Svar på Søren H. Schaussers artikel den 11. juli 2006 med ovennævnte titel. 

Uden kildemateriale kan enhver hævde at månen er en ost. Det ved vi jo nu at den ikke er, hvorfor vi vil vende det døve øre til. Men hvis den ærværdige Berlinger er begejstret og med forlov en anelse perfidt klapper i sine sommergrønne agurkehænder, mens han fører nonsens til torvs, så er man jo nødt til at køre frem med beviser på det modsatte.

Søren H. Schausser har åbenbart været på en surfetur på nettet og dumpet ned på The Classic Music Guide Forums som er et chat-forum for musikliebhavere. En medlemsklub hvor man kan hævde hvad som helst, og ønske Kenneth happy birthday - we are thinking of you, hvis man har lyst til det. 

Her støder han på den australske forfatter Agnes Selbys kildeløse påstand at ovennævnte billede slet ikke er eller kan være den gamle Constanze Mozart, og hillemænd, hun har ”skrevet en hel bog om Mozarts enke.” Og er det da ikke helt fantastisk, lidt for fantastisk, at dette billede dukker op netop i jubilæumsåret 2006? 

Tænk, hvis I havde rørt lidt i de hjemlige kødgryder, så var I nok fundet frem til min bog, Constanze Mozart, der udkom på forlaget elkjaeroghansen i oktober 2002 inklusiv omtalte billede af Constanze som naturligvis også er med i den 4. reviderede og udvidede udgave af bogen som udkom på Forlaget Amadeo i 2005 samt i den netop udkomne Mozartbog, Syv splinter til en mosaik.  

Constanze Mozart er en romanbiografi, men modsat de fleste danske af slagsen, så er den spækket med henvisninger og kilder, som ingen dog er tvangsindlagt til at læse, teksten forstås også uden. Således er der omkring 200 litteraturhenvisninger, og 28 sider minibiografier over hver eneste person der nævnes i bogen. Man skal være langt dybere inde i stoffet for at skrive en troværdig romanbiografi end en ”almindelig” biografi, og man skal pinedød bevise det man skriver.

Men ikke engang år 2002 var første gang det famøse billede så dagens lys, og det var heller ikke tryllet op af en hat af undertegnede. Under Billedfortegnelse og Museer i min bog står der da højt og tydeligt at dét billede stammer fra Mozarteum!

Også Det østrigske Nationalbibliotek, hvortil jeg først henvendte mig, har det.  

Den 30. juli 2002 skrev mag. art. Silke Pirolt, fra Österreischische Nationalbibliotek, Bildarchiv und Porträtsamlung, som jeg havde været i forbindelse med over flere år og købt adskillige andre billeder til Constanzebogen og de kommende Mozartbøger. Jeg betalte som vanligt den timeløn der skulle bruges til deres research. Oplysningerne flyver ikke ind i gabet på forfatteren som stegte kyllinger.

Silke Pirolt skrev følgende:
//Kære fru Bugge Laermann,
Min research i musiksamlingen har vist at det originale billede af Konstanze Mozart som gammel befinder sig i arkivet på Altötting Egnsmuseum. Billedet befandt sig i dødsboet efter Max Moesmang som i 1910 skrev en bog om ”Altöttinger Stifts- og Kapelmusik - historisk betragtet.“
Det lille billedudsnit (fra det originale gruppebillede) i Österreichischen Musik Zeitung er ligesom billedet i Carl Bärs bog kvalitativt så dårligt at det ikke er muligt at frembringe et trykegnet fotografi eller dias fra dette avisbillede. Hvis jeg var Dem ville jeg henvende mig til egnsmuseet i Altötting …//

Det gjorde jeg så. Ringede og skrev til Altötting turistbureau og til byens borgmester, da Heimatmuseet stod under rådhusets administration, og kimede til selve museet, men der kom kun en kustode to gange om ugen for at tænde og slukke lyset. På det tidspunkt kunne interessen for Constanze Mozart ligge på en lillefinger. 

Langt om længe tog borgmesteren sig af sagen, men kunne kun berette, at der godt nok lå eksemplar af omtalte avis i Heimatmuseets vitrine vedrørende komponisten Maximillian Keller med et gruppebillede i anledning af hans 80 års fødselsdag hvor Constanze Mozart besøgte ham, og at hun står i udkanten af billedet, men beklageligvis var der nogen der havde skåret hendes hoved af!

Efter 1910 er dette lille billede, så vidt jeg har kunnet spore det, kun været brugt af Carl Bär i hans yderst omfattende og informative bog, Mozart. Krankheit - Tod  - Begräbnis, udgivet af Mozarteum i 1962. Og så af mig i 2002. Om det er Carl Bär der har været ude med lillemors broderisaks skal jeg ikke sige, men tanken strejfede mig da. 

Altså gik jeg på Mozarteum. Jeg havde i årevis korresponderet med både dr. Sabine Greger og dr. Ramsauer fra Mozartarkivet i Getreidegasse, besøgte dem i 1987 og har også købt et utal af billeder fra deres arkiv.

Mozarteums kopi var ikke bedre en Nationalbibliotekets, så nej, den kunne de ikke være bekendt at sælge. Men jeg er ikke den der tager et nej for et nej, er født i krebsens tegn, der, hvis man synes det er skægt at tro på, kæmper til den taber begge kløer, og mine sidder så fast som nogensinde. Altså blev jeg ved med at ”tigge” om det billede, og til sidst gav de to damer sig. De ville forsøge om deres fotolaboratorium kunne gøre noget ved den dårlige kopi med laserstråler og lignende.

Det kunne de. Resultatet kunne dog ikke på nogen måde sammenlignes med Mozarteums andre arkivbilleder, og da laserbehandlingen jo blev foretaget på den ene kopi de ejede, og altså ikke kunne gentages, så fik jeg dén kopi forærende som tak for mit mangeårige arbejde med Mozart og hans epoke. Jeg betalte naturligvis selv fotolaboratoriet. 

Så meget om selve billedet, så skråt op med Agnes Selbys fikse ide om at det ”bare er en eller anden tante”.

Derefter prøver hun af bevise sin påstand om billedes uægthed med følgende (fra Berlingske artikel): //For det første led Constance af svær leddegigt. Her et par år før sin død var hun stærkt handicappet. I virkeligheden gik hun aldrig uden for en dør.//

Gigt har i årtusinde nærmest været en folkesygdom, sågar de gamle grækere led af den, og Constance havde også gigt. Men leddegigt er en bindevævssygdom som det næppe har været muligt at diagnosticere i Salzburg på Constanzes tid, selvom den blev dokumenteret omkring år 1800. Ellers havde hun nok fortalt om det i sine breve. Og det gør hun ikke. Tværtimod, hendes gigtsymptomer er såre beskedne. Skal vi lade hende selv komme til orde i to små udsnit af et laaangt brev?

//Til musiklærer Friedrich Schwann i Rostock,
Salzburg den 3. marts 1840.
Min højt skattede ven!
…. Måske har de, kære ven, læst i aviserne hvilken ære den gode konge af Bayern  har ladet tilkomme mig. Ja, jeg måtte ubetinget komme til München og overvære operaen Don Giovanni som blev opført til ære for Mozarts familie … 
… Ach, jeg ville gerne berette om al den venlighed og imødekommenhed som man viste mig, hvis ikke min syge højre hånd forhindrede mig i at skrive mere, thi just min højre tommelfinger og pegefinger er plaget af gigt. Men jeg har bestemt mig til at skrive mere i mit næste brev, hvis det er Gud vilje og mine hånd igen bliver sund og rask. // (Arthur Schurig 1922)

Trods gigten i tommel og pegefinger skriver hun et meget langt brev, og knapt et år før hun dør gør det kun ondt i to fingre, som hun sågar regner med bliver sunde og raske igen. Hun er bestemt ikke forkrøblet af gigt.

Desuden, så har hun (i 1840) påtaget sig den lange rejse til München, inviteret af kong Ludwig I. til opførelsen af Don Giovanni. En enorm ære, og der har givet været megen festivitas omkring operaen og dermed Constanze.

Og har hun kunnet rejse til München, så har hun i hvert fald også kunnet rejse til Altötting, en helt bedårende barokby beliggende mellem Passau, Salzburg, og  Chiemsee .

Siden 1250erne har Altötting været Bayerns religiøse centrum, og i over 500 år det mest betydningsfulde Maria valfartssted i Tyskland. Den dag i dag kommer der over 1 million pilgrimme hvert år for at se Tysklands berømteste Mariafigur, Den sorte Madonna. September 2006 får byen sågar besøg af pave Benedikt XVI.

Da Mozartfamilien, som alle gode katolikker, ofte besøgte omegnens valfartssteder, og Constanze og Mozart ligeså da de besøgte papa Leopold i Salzburg for første og eneste gang i 1783, er det næsten utænkeligt at Constanze ikke skulle have benyttet invitationen fra komponisten Maximillian Keller til at gense stedet og bede et par rosenkranse eller ti.

Den overvejende del af regnskaberne skrev Constanze i sin dagbog der dog ebber ud i løbet af 1840.

Det er da også lidt morsomt, at sågar Der Spiegel for nylig har omtalt billedet af Constanze som ”nyopdukket” i Altötting - jeg haft det i snart fem år!

Læs yderligere på www.forlaget-amadeo.com hvor også dette bliver trykt i sin helhed.

Med venlig hilsen

Louise Bugge Laermann
Forfatter
Forlaget Amadeo